...

Már csak finomhangolásra vár Kalocsa város 2025. évi költségvetése – Néhány szervezet támogatási előirányzatán változtatnának a képviselők

  • Zsiga Ferenc
  • 2025. 02. 15., 16:21
  • Híreink / Közélet
Maratoni tárgyalás végén, a 2025. évi költségvetés bevételi oldalát csak kismértékben érintő, kapcsolódó döntéssel, az önkormányzati bérlakások díjának emelésével együtt három és fél órán át tárgyalt városi büdzsé végleges elfogadása nagyot lépett előre február 14-én. A bevételi és kiadási oldalt tekintve egyensúlyt mutató 5 milliárd 723 millió forintos büdzsé ha feszes gazdálkodás mellett is, a szolidaritási adó jelentős emelkedése ellenére biztosítja az intézmények, a jelenlegi formájukban még nonprofit társaságként működő Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft.,valamint az Innovációs és Közművelődési Központ kötelező és önként vállalt feladatainak megfelelő színvonalú ellátását. Az mindenképpen figyelemre érdemes, hogy a múlt évi választásokon megújult, ebben az összetételében csupán három és fél hónapja működő új városvezetés és képviselő-testület, a megújult összetételű szakmai bizottságok többsége - a hivatal hatékony közreműködésével - mennyire felelősségteljes, a szöveges indoklás tükrében különösen professzionálisan összeállított, a régi, pazarlónak mondott gyakorlatot, beidegződéseket mellőző, számos újdonságot, például ingatlanalapot tartalmazó költségvetés-tervezetet tett le az asztalra.

 

Lakásbérleti díjak emelése

Mielőtt a költségvetés részletes tárgyalásába belemennénk, a sorrendiséget követve érdemes a költségvetés bevételi oldalához kapcsolódó döntésről, a lakásbérleti díjak emeléséről szólni. A vitával, technikai szünettel, három szavazással, végül az előterjesztés eredeti formájában elfogadott, összességében 10-15 százalékos díjemelésről leginkább azt érdemes tudni: az új díjak még így is messze a paci árak alatt vannak.

Borbola Péter, a FIDESZ-frakció vezetője és a frakció egyes tagjai azt az álláspontot képviselték, hogy a bérleti díjak egyáltalán ne, vagy csak 50 százalékos mértékben emelkedjenek. Mint kiderült, és ezzel kapcsolatban még a „felkészületlenség” jelző is elhangzott, ez utóbbi nem csak jogszabálysértő lenne, hanem mint Dr. Bagó Zoltán rámutatott: az elhangzott javaslat az egyik lakástípus esetében azt eredményezné, hogy míg ő, mint előterjesztő négyzetméterenként 151 forintos emelésre tett javaslatot, addig ha a csökkentést szorgalmazókra hallgatnak, a bérlőknek 187 forintot kellene fizetni -  ez pedig így nonszensz.

Király Róbert, a gazdasági bizottság elnöke a bizottság és a saját véleményét kifejtve elmondta:

„Nem szeretnék szociálisan érzéketlennek tűnni. Aki ismer, az tudja, hogy mindenkin segítek, akin tudok, egyesületünk is folyamatosan ingyenes ételosztásokat szervez szociális rászorultaknak; fenntartjuk az ételdobozunkat, mert ez nekünk fontos. Önök viszont, tisztelt képviselő-testületi tagok, Önök viszont velem együtt az önkormányzati vagyon felelős gazdálkodásáért ülnek itt!
Látszik a kimutatáson, hogy az így megemelt összeg még így is több mint 60 százalékkal alatta van, amennyibe a bérlakások valójában az önkormányzatnak kerülnek. És ebben az árban még nincs is benne, hogy ezeket a lakásokat fel kellene újítani. Nem tudom, hogy ebből a 35 bérlakásból a képviselőtársak hányat láttak személyesen? Ezek katasztrofális állapotban vannak, és ha nem teszünk lépéseket, hogy anyagi fedezetet tudjunk teremteni annak érdekében, hogy ezeket lépésről - lépésre felújítsuk, akkor a jövőben már nem tudunk miről beszélni, mert nem lesz mit kiadni, ezek a lakások teljesen tönkremennek!Úgy döntsünk, hogy az előttünk álló jövőbe tekintünk, és hogy ezeket a lakásokat a több mint negyven szociális lakásra várónak egyszer ki tudjuk adni! Ráadásul ezek közül néhány olyan állapotban van, hogy ki sem adható.Ez az ár még így is nagyon kedvező és kifizethető! ”-
mondta egyebek mellett Király Róbert, akinek felszólalására Simon Zoltán azzal érvelt:

Akiknek ezeket a megemelkedő árakat ki kell fizetni, azoknak az új díj igenis jelentős.

A téma több mint egy órás tárgyalásánál a kérdésekre adott polgármesteri, alpolgármesteri és jegyzői hozzászólásokból, válaszokból szinte mindent megtudhattunk, ami ezzel kapcsolatos.

Például azt, hogy bérlakásokban lakóknál a jövedelem bevallása nincs igazoláshoz kötve, elég, ha erre vonatkozóan az érintett nyilatkozatot tesz. Egyesek Kalocsán 20-30 évben élnek önkormányzati bérlakásban, az erre igazán rászorulók emiatt sem tudnak ilyen lakhatáshoz jutni. Az elmaradt díjak beszedése, az esetleges kényszer kilakoltatás sem egyszerű, számos adminisztratív akadályba ütközik. Aki az adott hónapban bármilyen okból nem tud fizetni, annak még mindig lehetősége van arra, hogy szociális segélyt kérjen, vagy végső, indokolt esetben, a polgármester ilyen célra létrehozott alapjából egyedi támogatásban részesüljön.

Dr. Vincze András alpolgármester Illés Krisztinának a díjemelés-csökkentésre általánosságban megfogalmazott javaslatára reagálva azt kérte: mivel 12 díjtétel van, a kezelhetőség érdekében konkrét képviselői módosító indítványát 12 konkrét számadattal tegye meg. A csökkentést szorgalmazóknak azt is elmondta: több díjtétel esetében minimális, egy esetben a csökkentési szándék ellenére, az előterjesztő által indítványozott díjhoz képest csak 1 forint eltérést mutat a javaslatuk. Egyébiránt az 50 százalékos díjemelés-csökkentésre tett indítvány annak elfogadása esetén jogszabályt sértene.

Miután a testület az előterjesztés napirendről történő levételét Simon Zoltán, Borbola Péter, Illés Krisztina és Schmidt Rajmund szavazatai ellenében nem támogatta a testület, a téma tárgyalása azzal folytatódott, hogy Dr. Bagó Zoltán a konkrét javaslat megfogalmazás érdekében technikai szünetet rendelet el. Ugyan a szünet lejártával ekkor már pontos összegek hangzottak el, de a módosító javaslatot az előzőekben felsorolt képviselők kivételével a testület elutasította.

A több mint egyórás tárgyalás végül azzal végződött, hogy a képviselő-testület többsége április 1-jei hatállyal, egy évre szólóan az eredeti előterjesztés szerinti bérleti díjakat Simon Zoltán, Borbola Péter, Illés Krisztina elutasító, Schmidt Rajmund tartózkodó szavazata mellett elfogadta.

A napirendi pont tárgyalása teljes terjedelmében a Kalocsa TV Facebook oldalán, az elő közvetítés https://www.facebook.com/KalocsaTV/videos/1074064164523305 57:00 - 2:18 idősávjában tekinthető meg.

Kalocsa város 2025. évi költségvetése

Miután az időben hosszú, hozzászólásokban, szavazásokban bővelkedő, az önkormányzati lakások bérleti díjáról szóló rendelet elfogadása megtörtént, Kalocsa város 2025. évi költségvetésének részletes tárgyalása a tervezett bevételek változatlanul hagyásával kezdődhetett.

Elöljáróban annyit, hogy ugyan a költségvetés rendelet-tervezetének végleges elfogadását Borbola Péter és Király Róbert javaslatára az alapos, szinte mindre kiterjedő vita után levették napirendről, a képviselők gyakorlatilag valamennyi főbb kérdésben egyezségre jutottak. Igazából kettő, az 5,7 milliárdos költségvetést tekintve nem jelentős tételt, a Cigány Nemzetiségi Önkormányzat részére előirányzott 12,5 millió forintot sokallták, illetve - a költségvetési tárgyalások történetében rendre visszatérően - a sport támogatását kevesellték. Mint az erről szóló vitában elhangzott: mindkét esetben a különböző pályázatok lehetnek azok, amelyek az önkormányzati ráfordításokat szűkíthetik, illetve kiegészíthetik.

A vita során a polgármester mintegy kritikaként elmondta: a költségvetés tárgyalásáig egyetlen szakbizottság részéről nem érkezett érdemi, megszövegezett módosító indítvány. Olyan magatartással viszont találkozott, hogy Illés Krisztina képviselő a szociális bizottság tagjaként csütörtökön még elfogadásra javasolta a költségvetés - tervezetet, majd pénteken, a jogi és ügyrendi bizottság ülésén már nem támogatta ugyanazt. A  napirendi pont tárgyalása végül azzal zárult, hogy az egyes bizottságoktól és képviselőktől február 19-én, szerdán 16 óráig várják, hogy a költségvetés módosításához pontos és megszövegezett szakmai indítványokat tegyenek.

Ugyan időben jócskán előre ugrottunk, a téma iránt érdeklődők számára mindenképpen érdekes lehet, hogy a polgármester milyen szakmai válaszokat adott a saját maga által feltett kérdésre:

Hogyan áll össze a 2025. évi költségvetés?

Mint elhangzott:

„Az elmúlt három hétben olyan költségvetési tervtárgyalásokat folytattunk, melyek során minden önkormányzati cég, intézmény és keretgazda kiadásainak és bevételeinek tételes vizsgálata megtörtént.

Szeretném hangsúlyozni, hogy ilyen még soha nem volt – egyetlen korábbi polgármester és városvezetés sem vette olyan komolyan az előkészítést, mint most mi azt megtettük. Nagyon sok olyan kiadásra bukkantunk, amelyek eddig rendszeresek voltak, azonban azok szakmai megalapozottsága nem volt indokolt. Ezeket megszüntettük, kész, vége, nincs több pazarlás a rendszerben!

Nem lesznek kintlévőségek és haveri köröknek kijátszott mutyik.

Több gazdálkodónál is észrevettük, hogy a bevételei elmaradnak és alultervezettek a kiadásaihoz képest – ezeket a bevételeket most vissza fogjuk terelni a rendszerbe, nem lesznek kintlévőségek és haveri köröknek kijátszott mutyik – minden valós bevétel meg fog jelenni a főszámlánkon

Olyan bevételeket azonban nem terveztünk, amik szakmailag nem megalapozottak. Nincs tehát benne 300 meg 400 millió forintos ingatlanvagyon értékesítés, ahogy arra sajnos volt példa az elmúlt években. Ellenben van benne felelősségteljes ingatlangazdálkodás, a „vagyonból-vagyont” elve alapján egy ingatlanalap is létrehozásra került. Összességében ez egy takarékos, a kötelező feladat ellátást biztosító, az önként vállalt feladatok ellátását pedig megfelelő szinten hozó költségvetés. Állítom, hogy ennél jobbat, ennél felelősségteljesebbet, ennél pénzügylogikai szempontból prudensebb (körültekintőbb) költségvetést nem fog tudni senki letenni az asztalra. Ezen már csak rontani lehet, a város jelenlegi gazdasági körülményeit tekintve ennyi fért bele!

Még két év kell a költségvetés egyensúlyához

Az elmúlt évek felelőtlen gazdálkodása után még legalább két év kell ahhoz, hogy költségvetésünk egyensúlyba kerüljön. Ezen az előkészített és reményeink szerint minél előbb beinduló piaci beruházások lendíteni fognak, de azok számait érthető módon még nem tervezhettük be az idei költségvetésbe.

Köszönet a nagy munkáért,az önmérsékletért

Nagyon szépen köszönöm a Hivatal munkáját, nagy munka volt ezt a költségvetést így, rendhagyó módon, tételesen végigtárgyalni. Köszönöm Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető munkáját, Dr. Vincze András alpolgármester úr jogi szakmai segítségét, Kákonyi István tanácsnok úr észrevételeit, az intézményvezetők munkáját és azt, hogy önmérsékletet gyakorolva csak a reális elvárásaikat fogalmazták meg. Köszönöm a cégvezetők együttműködését, hogy a céges forma ellenére már most intézményi részletezettséggel tárgyalhattuk az üzleti terveiket. Köszönöm Miklós Balázs önkormányzati tanácsadó úr szakmai koordinációját és észrevételeit, minden keretgazda munkáját és a türelmet! Nagyon sok ember, nagyon sok túlórája kellett ahhoz, hogy ez a költségvetés így, ebben a formájában létrejöhetett – nagyon hálás vagyok, köszönöm!

Néhány szó akkor a költségvetés számairól, hogy pontosan mivel is állunk szemben:

5,7 milliárdos költségvetés

A költségvetés 5,7 milliárd forintos főösszeggel készült el, melyből 4,9 milliárd költségvetési bevétel.

A nagy sarokszámokat tekintve nézzük is egyből a hiányt, amely egészen pontosan 96 millió 514 ezer forint, amely forintra megegyezik azzal a szolidaritási hozzájárulással, amit idén a magyar kormány központi költségvetésébe kell a városnak befizetnie. Aki azzal riogat, hogy ez a hozzájárulás azért van, mert nem kormánypárti a polgármester, azt megnyugtatom, hogy Kiskőrös és Soltvadkert is nagyságrendekkel többet fizet ennél. A probléma csak az, hogy ezek a városok olyan forrásokhoz is hozzájutnak, melyektől minket politikai alapon vágnak el. Ezzel kapcsolatban szeretném elmondani, hogy a költségvetésünk egyensúlyát megtartva, a 96,5 millió forinttal megegyező mértékben terveztünk be ingatlaneladást, ami óriási előrelépés az elmúlt évekhez képest. Nézőpont kérdése, de ez a költségvetés azt mutatja, hogy nem lenne szükség ingatlaneladásra már most sem, ha nem lenne a szolidaritási hozzájárulás.

Az idei évre 1 milliárd 148 millió forint adóbevételt várunk

Az idei évre 1 milliárd 148 millió forint adóbevételt várunk, melyből a legnagyobb szeletet, 919 milliót az iparűzési adó tesz ki – ez azért alacsonyabb szám, mint tavaly volt, mert idén indul a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium koordinálásában a Versenyképes Járások Program – minden iparűzési adó többletet ezentúl oda kell majd befizetnünk, egy közös alapba, melyet utána visszapályázhatunk beruházásokra, fejlesztésekre.

Az ezzel kapcsolatos minisztériumi tárgyalások zajlanak, de azt az országban az elsők között mondtam már az októberi megalakulásunkon is, hogy szoros szakmai figyelemmel követjük a programmal kapcsolatos döntéseket.

Még maradva az adóbevételeknél, a helyzet az, hogy jelenleg 1,6 millió forint szerepel idegenforgalmi adóként betervezve idénre – azon dolgozunk, hogy a Paks2 Atomerőmű beruházáshoz kapcsolódó munkásszálló minél előbb, szabályozott körülmények között megépüljön és még idén elkezdhesse a munkát – annak bevételei még most nem szerepelnek ezen a soron, de a kötelező harmadik negyedévi költségvetésmódosításnál már remélem, hogy ez is aktuális lehet.

Költségvetési szervenként az alábbiakat tudom elmondani:

Kalocsai Vagyonhasznosító Kft.

Nagyon köszönöm dr. Bálint József ügyvezető és a pénzügyesek munkáját, nagyon alaposak voltak a költségvetés összeállításánál. Jelzem, hogy habár a Vagyonhasznosító most még cégként üzemel, és elegendő lenne egy üzleti tervet hoznia a képviselő-testület elé, már most úgy kezeltük az ügyvezetővel együttműködve a Vagyont, mintha intézmény lenne – tehát teljes részletezettséggel tudtuk tárgyalni és tételenként átrágni magunkat a költségvetésen. Ez óriási munka volt és azt gondolom, hogy ez a hozzáállás is mutatja dr. Bálint ügyvezető rendkívül rugalmas hozzáállását!

Sok bérfeszültség van az önkormányzat rendszerében, de a legalacsonyabb átlagbérrel a Vagyonhasznosítónál dolgoznak munkatársak, éppen ezért ott volt eddig a legnagyobb humán erőforrás fluktuáció is arányosan. Most az idei költségvetésben a törvényileg meghatározott 9%-os minimálbér és 7%-os garantált bérminimum emelést további 4%-százalékkal ki tudjuk egészíteni, ez az előterjesztés ezt tartalmazza. Kétségtelenül az egyik legnehezebb és egyben az egyik leglátványosabb munkát a Vagyonhasznosító munkatársai végzik, minden béremelésre költött forint jó helyre fog kerülni.

A Vagyon bevételeit is rendbetettük, a bérlakások bérleti díjának, a temetkezési díjaknak és sok egyéb intézkedésnek köszönhetően rendeződni fognak a bevételek – ez egy nonprofit cég, de ki kell jönni nullára, ez egy fontos szempont!

Ennek megfelelően a teljes kiadási oldala és általános támogatása a Vagyonnak 717 millió forint.

Közművelődési Központ és Könyvtár

Az új ügyvezetővel, Madura Tündével folytatott tárgyalások során sikerült egy kompromisszumos megoldást találnunk, hogy kellően sokszínű programkínálattal tudjon menni a közművelődés az idei évben. Az előkészítésben részt vett Pécsi Vivien képviselőasszony is, köszönöm az ő segítségét is!

Az előirányzott működési célú támogatás a kötelező és alapfeladatokra 114 millió forintot tesznek ki.

Nagyon fontos, hogy idéntől szemléletváltás keretében, felhagyva a cég korábbi, pazarló működésével bevételi oldalt is igyekszünk növelni – ugyanazt tudom mondani, mint a Vagyonhasznosítónál is, hogy nonprofit cég a KIKK is, de ami nem kötelező feladat, azt legalább nullára ki kell hozni.

A törvényi feltételeknek és a feladatellátásnak megfelelve tudunk egy új könyvtárost is majd idén felvenni, ezt is tartalmazza ez az előterjesztés.

Közétkeztetési Intézmény – reagálás az élelmiszerinflációra

A tervtárgyalásról készült jegyzőkönyvet a testület megkapta – ott is látszik, hogy nagyjából a kötelező minimumon volt korábban a közétkeztetés.

Most reagálnunk kellett az ismét felszökő élelmiszerinflációra, különösen a liszt és tojás alapanyagok vonatkozásában van probléma, ami rögtön érint minden tésztakészítményt is. Nem engedhetjük meg, hogy a covid alatt látott fél-kifli botrányhoz hasonló még egyszer megtörténjen, így a közétkeztetésnél alapanyagbeszerzésre a tavalyihoz képest további 20 millió forintot emeltünk rá. Azt gondolom, hogy ezzel biztosíthatjuk a zavartalan feladatellátást.

A közétkeztetési intézmény esetében a hiányzó több mint 10 millió forintos bevételre egy informatikai rendszer bevezetésével reagálunk – ennek a projektnek a lebonyolítása az idei év feladata, és célunk szerint már szeptemberben üzemkész lesz – erre kértem fel pénzügyi osztályvezető és tanácsadó urakat, hogy dolgozzanak ki egy tervezetet a közétkeztetési intézményvezetővel, de csak azután, hogy elfogadtuk az idei költségvetésünket.

Az intézményvezető egyébként új munkaruhákat kért a munkatársaknak, illetve évi egyösszegű cafeteria támogatást – mindkettőt előirányoztuk a költségvetésben.

Nagy köszönet mindenkinek, aki részt vesz a közétkeztetésben, hálásak vagyunk azért, hogy fáradságos munkával ételt tesznek az asztalra!

A múlt héten intézménybejáráson megtekintettük az összes konyhát és tálalókonyhát, feljegyeztük a telephelyi igényeket – ezekre is fogunk a jövőben figyelmet fordítani, ám az idei költségvetés ezt még nem bírja el.

Szociális Központ - évi egyösszegű cafeteria

A Szociális Központ egyébként a Vagyonhasznosító után a második legalacsonyabb átlagbérrel működő intézmény. Az a költségvetési tárgyalások jegyzőkönyvéből is kiderül, hogy vizsgáltuk a béremelést generálisan is, valamint részegységenként is. Egyelőre az inztézményvezetővel abban állapodtunk meg, hogy idén új munkaruha, valamint évi egyösszegű cafeteria kifizetésre van keret.

A működést szinte teljesen lefinanszírozza az állam, de nagyon remélem, hogy a ciklus során el fogunk jutni oda, hogy önerőből is tudjunk bele tenni a működésbe majd.

Múlthéten voltunk intézményi bejárásokon, már most látszik, hogy év közben milyen apróbb fejlesztésekkel tudnánk fejleszteni legalább a munkakörülményeket, de a bentlakásos intézmények fejlesztési szükségletei jóval túlmutatnak az önkormányzati önerőn, ahhoz majd pályázatok kellenek.

Visky Károly Múzeum

Sajnos a múzeum jelenleg önálló költségvetési szervként arányaiban rengeteg önkormányzati önerőt vesz fel – ezen az idei kulturális intézményi átalakítások során majd javítani tudunk. Itt mindenképp racionalizálni kellett a működést ahhoz, hogy fenntartható keretek között folytatódjon a munka – emiatt két státuszt elvonását irányoztuk elő. Ez egy nehéz döntés, a kalocsai hungarikumok és történelmi örökségünk őrzője a Múzeum, nagyon bízom benne, hogy a ciklus későbbi részében el fogok jutni arra a pontra, hogy fejlesszük az infrastruktúrát.

Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéje – Átadhatják az új tagóvodát

Jelenleg az egyedüli olyan intézmény, ahol kielégítően rendezve vannak a bérek. Itt a nagy előrelépés az új tagóvoda átadása lesz, idén már reményeink szerint erre is sor fog kerülni.

Polgármesteri Hivatal költségvetése

Itt nagy újdonság nincsen, a beszállítói részről vizsgáljuk, hogy hogyan lehetne minél több kalocsai vállalattal együttműködni szegedi és debreceni cégek helyett – de ebben színtisztán az anyagi kérdések fognak dönteni, ezek átvizsgálása még előttünk áll (pl. papír és reprezentációs termékek beszállítói).

Cigány Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

A kisebbségi önkormányzat támogatása törvényi kötelezettség. Szakítottunk azzal a rendkívül rossz hagyománnyal, hogy csak néhány kedvezményezett részesült a roma kisebbség támogatásából. Megszűntettük a rejtett foglalkoztatásokat, nincsenek többé kifizetőhelyek a Cigány Önkormányzat régi vezetőinek.

Azt a pénzt, amit eddig zsebben vittek haza, most egy kisebb részét előirányoztuk Kalocsa legnagyobb kisebbségi önkormányzatának részére, 12,5 millió forint értékben.

Szervezetileg a Polgármesteri Hivatal felügyeletével, tehát jelenleg dr. Kiss Csaba jegyzővel (mint aki a kisebbségi referensi feladatokat munkakörében ellátja), valamint Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető úr szoros felügyeletével költhet csak a roma önkormányzat.

Ez egy felelősségteljes gazdálkodás példája, és nagyon szeretném hangsúlyozni, hogy ez így összességében jóval kevesebb pénz, mint amit eddig egyedi kérelmek és „csókos” kifizetőhelyekkel a korábbi vezetés megkeresett.

Városfejlesztési keret

A költségvetés előkészítése nem csak a tárgyalások mélységét, az intézményi bejárásokat, valamint a szakmaiságot tekintve volt formabontó: még decemberben kértem a egyéni körzetes önkormányzati képviselőket, hogy adjanak le a választókörzeteikre vonatkozó kisebb, ésszerű fejlesztési igényeket. Köszönöm, hogy mindenki a realitások talaján állva, racionális intézkedésekre tett javaslatot!

Ezeknek megfelelően idén 3 olyan új zebra kialakítására különítettünk el forrást, mely gyalogátkelőhelyek szintben nem kiemeltek, de a szükséges közvilágítása beruházásokat is tartalmazzák. A helyszíneket majd az év folyamán a megfelelő társadalmiasítás után kiválasztjuk, 16 millió forintot irányoztunk elő rá.

Szintén a terveink közé tartozik, hogy a ciklus folyamán kialakítsunk egy városi komposztáló telepet, amellyel a közterületen keletkező zöldhulladékot hatékonyabban fogjuk tudni kezelni. Ez egy fontos köztisztasági és újrahasznosítási kérdés, ennek az előkészítését idén el fogjuk kezdeni, ehhez 3,8 millió forintot irányoztunk elő. A szükséges terület megszerzésére vonatkozó tárgyalások jelenleg is zajlanak.

Örökölt probléma, de nagyon fontos, hogy tönkrement a városháza kazánfűtési rendszere. A beruházás közel 20 millió forintot igényelne, erre egyelőre nincs forrás, mindösszesen 635 ezer forintot tudtunk előirányozni – ez talán az egyik legfontosabb dolog, amit most még nem tudunk kezelni, de nagyon félő, hogy a következő fűtési szezont már nem fogja bírni a jelenlegi rendszer – ezzel pedig a Polgármesteri Hivatal és a Járási Hivatal munkakörnyezete is érintett.

Hosszú évek óta probléma, hogy a Paksi közi lakótelepen nem megfelelő a csapadékvíz elvezetése. Feltett szándékunk, hogy idén zárt elvezető csatornát építsünk ki, erre több mint 5 millió forintot irányoztunk elő. Itt szükséges továbbá egy nagyjából 200 méter hosszban cserje és alnövényzet irtás, tereprendezés, hogy a meglévő elvezető kapacitások felvegyék a csapadékvizet, de az egy külön tevékenység lesz.

Folyamatban lévő pályázatok – Jelentős önerő

Folyamatban vannak a pályázatok, van ahol a támogatási szerződések aláírása van már csak hátra, és van olyan is, amit idén át fogunk adni, ezek többszázmillió forinttal szerepelnek kiadási előirányzatként.

Ígéretünknek megfelelően idén el fogjuk kezdeni az uszoda medencetesteinek a felújítását, erre 12,7 millió forintot irányoztunk elő – hangsúlyozom, hogy mindezt önerőből.

Önerőből fogjuk a Kinizsi utcai fahidat is felújítani, ahogy a Haynald utca és a Plébánia köz burkolatfelújítását is idén el fogjuk kezdeni.

Versenyképes Járások Program – Víziközmű - és útburkolat fejlesztés

Amint indul a Versenyképes járások program (várhatóan szeptemberben), azonnal meg fogjuk nézni, hogy ebből ezen fejlesztésekre jut-e forrás. Arra is várunk egyelőre, hogy idén különböző víziközmű fejlesztések elinduljanak, ezzel a városban rendszeres csőtöréseket tudnánk mérsékelni – ez még folyamatban van, ennek számai nincsenek még benne a költségvetésben – de az a cél, hogy ha lesz ilyen munka, akkor a szükséges útburkolat fejlesztéseket egyidejűleg megcsináljuk az érintett utcákban majd, szintén a Versenyképes Járások Programból.

Sporttámogatás

Sport és ifjúsági támogatásokra idén 12,5 millió forintot irányoztunk elő – ez kevesebb, mint a tavalyi. Ennek az oka, hogy az utánpótlásnevelő egyesületek részére az elmúlt hónapokban nagyívű TAO támogatások vonatkozásában tárgyaltunk. Itt a küszöbön áll egy 150 milliós támogatási szerződés az érintett kalocsai sportegyesületek részére, ez egy óriási eredmény.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy az idei költségvetésünk terhére vállaltuk a Kalocsai Futball Club támogatását támfal építésére, hogy az új lelátójukat biztonságosabb és esztétikusabb keretek között tudják majd kiépíteni. Örömmel jelentem, hogy a támfal elkészült, ezekben a percekben is épp az új lelátót csináljá. Ez nekünk 1,8 millió forintba került.

Ha mindezekhez hozzáveszem a 12,7 milliós önerős uszoda medence felújítást, akkor minden eddiginél nagyobb összeggel támogatjuk a kalocsai sportéletet – ami a jelenlegi pénzügyi helyzetünkben biztosan ki merem jelenteni, hogy rendkívüli erőfeszítés” – mondta a 2025. évi költségvetési rendelet- tervezet megvitatása előtti összegző beszédében Dr. Bagó Zoltán polgármester.

A vita során új információk is elhangzottak - Eladják a Balatonszéplaki, használaton kívüli, leromlott állagú üdülőt

A rendelet-tervezet vitája közben olyan fontos kérdésekről is szó volt, minthogy míg korábban a Paks2 Atomerőmű építésén dolgozó munkások egy részének a volt Foktői úti laktanya adott volna helyet, addig most, egy augusztusi irányváltásból adódóan ezeket a munkásokat a volt Miskei úti laktanyában, konténerlakásokból kialakított, zárt lakótelepen helyeznék el. Ezzel kapcsolatosan a tereprendezési munkálatok elkezdődtek.

Szó volt arról is, hogy a jövőben a nyugdíjasoknak karácsonykor és húsvétkor nyújtott 5 - 5 ezer forintos támogatást ne egységesen – ezt a kormányhivatal is kifogásolta, törvényességi vizsgálat keretében – hanem differenciáltabban, szociálisan érzékenyebben, rászorultsági elv alapján fizessék ki.

Képviselői kérdésre, a költségvetés bevételi oldalán jelentkező ingatlaneladásokkal kapcsolatban az is elhangzott, hogy ezt bizottsági szinten már kitárgyalták. A „vagyonból vagyont” elvet követve az öt éve használaton kívüli, leromlott állagú balatonszéplaki nyaralót 96 millió forinttért kívánja értékesíteni az önkormányzat .A város egyéb, használaton kívüli, vagy teljesen leromlott állapotban lévő épületeit szintén értékesítik, de az így befolyt összegeket az utolsó fillérig a meglévő ingatlanokra, például a szelidi nyaraló korszerűsítésére költik, továbbá az ATI-pályának és környékének elhúzódó ügyét is rendezik.

A költségvetési rendelet - tervezet végeges formájáról szóló szavazást Borbola Péter és Király Róbert javaslatára Dr. Bagó Zoltán, Turi Tibor, Dr. Vincze András,Kákonyi István és dr. Magóné Tóth Gyöngyi elutasító szavazata ellenére levették napirendről. A város 2025. évi költségvetését a jogszabály szerint 2025. március 15-ig kell elfogadnia a képviselő-testületnek.

A költségvetési rendelet-tervezetről szóló vitát a Kalocsa TV Facebook oldalán, az élő közvetítés https://www.facebook.com/KalocsaTV/videos/1074064164523305

2:18 – 4.21 idősávjában tekinthetik meg.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

hirdetés
hirdetés