...

Német József: A felvásárolt fűszerpaprika bőven elég az eladási lehetőségeinkhez viszonyítva– Nagyinterjú a vezérigazgatóval

  • Zsiga Ferenc
  • 2025. 01. 19., 12:46
  • Híreink / Közélet
A hungarikumok sorában élen jár a kalocsai fűszerpaprika-őrlemény, amelynek múltja, jelene összefonódik a várossal és a kalocsai paprika tájkörzetével. A paprikatermesztés, feldolgozás és értékesítés nehézségei, és hogy a magyar, a kalocsai fűszerpaprika miként töltheti be méltán kivívott helyét és szerepét, az a város és az egész tájkörzet szempontjából stratégiai fontosságú kérdés. Német Józsefet, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. vezérigazgatóját, a Szegedi Fűszerpaprika- és Konzervgyártó Zrt. felügyelő bizottságának elnökét, a sükösdi Házi Piros Paprika Kft. tulajdonosát az elmúlt év értékelésére kértük. Vezérigazgató úr! A felsorolt cégekben való részesedését tekintve jól gondoljuk, hogy Németh Józsefnek a magyar fűszerpaprika - őrlemény előállításában és forgalmazásában domináns szerepe van? Az egyik újság Önt következetesen „Paprika királynak” nevezi.

Én jóval szerényebben fogalmaznék, mert nem királya, sokkal inkább szolgálója vagyok a magyar, a kalocsai és a tájkörzetben előállított fűszerpaprikának, de tény, hogy a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. tulajdonos vezérigazgatója, a Szegedi Fűszerpaprika- és Konzervgyártó Zrt. felügyelő bizottságának elnöke és a sükösdi Házi Piros Paprika Kft. tulajdonosa vagyok. A Szegedi Fűszerpaprika Zrt. ügyvezetője a fiam. Tehát mind a három cég paprikával foglalkozik és az is igaz, hogy a magyar fűszerpaprika - termesztésének és feldolgozásának a legnagyobb része ennek a három cégnek a kezében van. Azt azonban el kell különíteni, hogy paprikaőrlemény, vagy paprikakrém előállításáról beszélünk. Én mindig csak a paprikaőrleményről beszélek, de tudni kell, hogy a paprikakrémek előállítására szakosodott két nagy magyar vállalat legalább ekkora volument képvisel.

Milyen évet zárt a három cég, melyek voltak a legnagyobb kihívások?

Immár elmondhatom, hogy egy gyengén közepes, kihívásokkal teli évet zártunk. Az első fűszerpaprika terméskötéseket a bagolylepke lárvája elvitte, a későbbi kötéseknél pedig nem érett be a paprika, ezért nem volt betakarítható. A szárítás, a féltermékek előállítása a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. kalocsai telephelyén, a sükösdi Házi Piros esetében pedig Mezőhéken történt. A féltermék idén kevesebb lett, mint a korábbi években. Összességében mintegy 400 tonnányi félterméknek megfelelő fűszerpaprikát sikerült felvásárolni,.mely bőven elég az eladási lehetőségeinket tekintve.

Az eladás milyen piacokat érint?

Alapvetően van a belföldi forgalom, amely a három céget nézve körülbelül 700 tonna. Ehhez járul hozzá a mintegy 300-350 tonna export, tehát közel 1100-tonna körül van az összes előállítás. Ez bőven elegendő, mert a mai fiatalok nem fogyasztanak annyi paprikát, nem készül annyi paprikás étel. A húsipar egy évtized óta nem használ magyar paprikát, mert a külföldinek a színező képessége jobb mint a magyaré, bár az íze semlegesebb. A külföldről importált paprikaőrleménynek a 90 százaléka kínai, mivel jóval kisebb az előállítási költsége, mint a magyarénak. Ott napon szárítják a paprikát, tehát nem kell gáz, egyéb fosszilis energia, így még a szállítási költséggel együtt is mintegy 50 százaléka az előállítás költsége, mint a magyarénak. Ez okozza tulajdonképpen az egész paprikaágazat baját, amely nagyon –nagyon leszálló ágon van. Ez oda vezet, hogy nem tudjuk, néhány év múlva lesz-e magyar paprika, egyáltalán érdemes lesz-e ezzel foglalkozni. A termelők követelik a 300, vagy 300 forint feletti árakat. Mi az első osztályú paprikáért 300 Ft+áfa, illetve kompenzációs árat fizettünk tavaly, még sincs elég termelő. Ez a felvásárlási ár az idei évben is megmarad.

A Magyar Állam támogatja valamilyen módon a hazai fűszerpaprika - termesztést?

Pontosan hat éve kétfajta ártámogatás létezik: van a vetőmag ártámogatás a termelők részére, amikor a vetőmag bekerülési értékének a maximum 75 százalékát megtéríti az állam, amennyiben a termelő fémzárolt vetőmagot használ. A másik támogatási forma az, amikor a szárítást végző cégeket támogatja az állam. A cégcsoportot tekintve ebben Kalocsa és Sükösd érintett, a támogatás cégenként 20 - 26 millió forint között van. Ezt megkapják azok is, akik nem csak paprikát, hanem zöldséget, egyéb terményeket szárító üzemeket működtetnek. Ez ugyan segít, de nem old meg mindent, hiszen nőtt az elektromos áram, nőtt a gáz ára, növekedtek a bérek és a különböző díjak, például a biztosításoké is.

Mi az, ami a leginkább sújtja az ágazatot?

Ami rendkívüli módon sújt bennünket az a termékdíj helyett belépő úgynevezett EPR-díj, ami nem más, mint az úgynevezett környezetvédelmi termékdíj és kiterjesztett gyártói felelősség. Mert mindenért, amit becsomagolunk, vagy konzervdobozba rakunk, azért nagyon jelentős EPR díjtételeket kell fizetnünk, ami nagyon megdrágítja a termelést. Érdekességként elmondom, hogy ez a termékdíj képes elérni a vásárolt termék – például sztreccsfólia esetében – a teljes ár 30 százalékát. Ez borzasztó módon megterheli a cégeket. Emiatt a cégcsoport 2024. évi nyeresége erősen lecsökken.

A paprikából készült egyéb termékek árbevétele hogyan alakul?

A paprikából készült krémek, ételízesítők, kecsap, mustár, majonéz gyártását idestova 17 éve szerveztem meg Kalocsán. Ezek átmenetileg jók voltak, de azt kell mondjam, hiába jók a termékeink, ezekben pangás van. Nincs elegendő reklámja, ezért nem a kalocsai termékeket vásárolják. Ebben a szegmensben nagyon nehéz piacon maradni. Főleg úgy, hogy közben a paprika forgalmazása csökken.

Vezérigazgató úrnak végezetül egy személyes kérdést is feltennénk. Három komoly, önhöz kötődő cégről beszélünk, ezek közül kettő, a kalocsai és a szegedi uralja a piacot. Melyik áll legközelebb a szívéhez?

A szívemhez Kalocsa áll a legközelebb, mert ha nem így lenne, akkor nem itt dolgoznék a legaktívabban. Ez annak ellenére így van, ha a profittermelést nézem, akkor Szegedé az elsőbbség, ahol a fiam az ügyvezető.

 

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

 

 

 

Címkék:
hirdetés
hirdetés