...

Őszi iskolakezdésre egyirányú lesz a Kígyó utca - Kossuth Lajos utca közötti útszakasz – Forgalomkönnyítő beavatkozásokról döntöttek

  • Zsiga Ferenc
  • 2025. 04. 12., 08:12
  • Híreink / Közélet
Ha a belvárosi átkötő út kérdésében nem is történt jelentős áttörés, a városközpont közlekedésének, mint az egyik legfőbb problémának a kezelésében, a városközponti közlekedés komfortérzetének javulásában figyelemre méltó előrelépés mehet végbe a közeljövőben. A képviselő-testület április 11-i ülésén a kis lépésekben, megfontoltan előrehaladás jegyében az a döntés született: elsősorban a forgalomszámlálás adataira támaszkodva 2025. szeptember 1-jétől egyirányú lesz a forgalom a Petőfi Sándor utca Kígyó utca- Kossuth Lajos utca közötti szakaszán, a katolikus iskola irányába. Ezen túlmenően az önkormányzat a belvárosi élesen kanyarodó forgalmi sávokat kiszélesíti, hogy ezzel is könnyítsék, gyorsítsák a közlekedést. Tekintettel arra, hogy a közvéleményt erősen foglalkoztató kérdéről van szó, a polgármester által jegyzett, a bizottsági és szakmai egyeztetések után módosított előterjesztésből több helyen szó szerint idézünk. Olvasóink ennek a napirendi pontnak a tárgyalását a Kalocsa TV élő adásának 29:30-1:08:00 idősávjában utólag is megtekinthetik.

Dr. Bagó Zoltán a napirendi pont tárgyalása előtt elmondta: az előzetesen kiküldött, a Petőfi Sándor utca (Kígyó utca – Kossuth Lajos utca közötti szakasz) forgalmi rendjénekmegváltoztatása című előterjesztést - a bizottsági üléseken elhangzott képviselői véleményekre és a városüzemeltetési osztály munkatársainak szakmai álláspontjára alapítva – az egyértelműbb és precízebb megvalósítás érdekében módosítja. Az ülés megkezdése előtt kiosztott módosítás 9 pontban részletezi mindazokat a teendőket, amelyeket a Petőfi Sándor utca Kossuth Lajos utca - Kígyó utca közötti szakaszának egyirányú, pontosabban a katolikus intézmény irányába egyirányú forgalmi rendje kialakítása érdekében kell végrehajtani.

Forgalomnövekedés várható három belvárosi csomópontban

Amint az a módosító előterjesztésből kiolvasható, a Petőfi Sándor utca Kossuth Lajos utca – Kígyó utca közötti szakaszának egyirányú forgalmi úttá történő megváltoztatása ugyan nagymértékben csökkenti a Plébánia köz és a Petőfi Sándor utca érintett szakaszának átmenő gépjármű forgalmát, azonban a forgalom átrendeződését, ezáltal a forgalom növekedését is eredményezi a József Attila utca (Petőfi utca – Hunyadi utca közötti szakaszán), Hunyadi utca (Ady Endre utca – Grősz József utca közötti szakaszán), valamint a Grősz József utca útszakaszain.

Az írásos anyag szerint ez a forgalomnövekedés kifejezetten a jelenleg is kapacitáshiányos csomópontokat fogja további forgalomnövekménnyel terhelni. Ezek közül is kiemelkedik három belvárosi közlekedési csomópont:

- Ady utca – Hunyadi utca – József A. utca csomópont

- Petőfi Sándor utca – József A. utca csomópont

- Grősz J. utca – Hunyadi utca csomópont

Annak érdekében, hogy a Petőfi Sándor utca egyirányú forgalmi renddel érintett szakaszának forgalomáramlási átszervezéséből fakadó többletterhelések az átterelődéssel érintett útszakaszokon és csomópontokban ne eredményezzenek további fennakadásokat, az egyéb teendők elvégzését - párhuzamosan a Petőfi Sándor utca forgalmi rendjének módosításával - egyidejűleg szükséges kezelni.

A 2023. ÉVBEN ELVÉGZETT CSOMÓPONTI FORGALMI SZÁMLÁLÁSOK ALAPJÁN A VONALVEZETŐ KFT. ÁLTAL ELKÉSZÍTETT FORGALMI VIZSGÁLATI KONCEPCIÓTERV TÉNYSZÁMAIRA TÁMASZKODVA SZÜKSÉGES A CSOMÓPONTOKBA CSATLAKOZÓ ÚTSZAKASZOK FORGALMI ALÁ – ÉS FÖLÉRENDELTSÉGI VISZONYAIT FELÜLVIZSGÁLNI.

Javítani kell a kilátási látómezőkön. El kell érni, hogy kellő szélesség álljon rendelkezésre a kanyarodásra annak érdekében, hogy a kanyarodók lehetőleg a saját sávjukban maradjanak. Javítani kell a csomópontok forgalomáteresztő képességén annak érdekében, hogy a várakozási idők még az elviselhető szint alatt maradjanak.

Forgalomtechnikai beavatkozások

Ezeket a módosításokat lehetőség szerint forgalomtechnikai beavatkozásokkal és az érintett közúti csomópontok minél kisebb mértékű, gazdaságos átalakításával, korrekciójával szükséges megvalósítani a város 2025. évi költségvetési rendeletében fellelhető pénzügyi előirányzat szerint.

A FENTIEKBEN RÉSZLETEZETT SZAKMAI IRÁNYELVEK ÉS ÉRVEK ALAPJÁN A PETŐFI SÁNDOR UTCA (KOSSUTH LAJOS UTCA ÉS KÍGYÓ UTCA KÖZÖTTI SZAKASZ) EGYIRÁNYÚ FORGALMI RENDJÉNEK KIALAKÍTÁSA MELLETT AZ AZZAL ÖSSZEFÜGGŐ MÓDOSÍTÁSOKAT IS INDOKOLT VÉGREHAJTANI:

- Grősz József utca – Hunyadi János utca csomópontjában forgalmi rend megváltoztatása, azaz a Grősz József utca – Hunyadi utca főútvonallá (védett útvonallá) történő kijelölése

- Grősz József utca – Hunyadi János utca csomópontjában, amennyiben az érvényben lévő Magyar Útügyi Műszaki előírások lehetővé teszik, akkor ívkorrekció alkalmazásával a főútvonal kanyarodásának és ezáltal a forgalom gyorsabb átvezetésének biztosítása

- Hunyadi utca – Ady utca – József A. utca csomópontjában, amennyiben az érvényben lévő Magyar Útügyi Műszaki előírások lehetővé teszik, akkor ívkorrekció alkalmazásával a főútvonal kanyarodásának és ezáltal a forgalom gyorsabb átvezetésének biztosítása

- Csomópontokban növényzet ritkítása a biztonságos belátás érdekében.

Tervezett forgalomjavító beavatkozások

A már részletezettek mellett megvizsgálták a Batthyány utca korábbi egyirányú forgalmi rendjének visszaállítását annak érdekében, hogy a Petőfi utca és Plébánia köz úgynevezett átmenő forgalma megszűnjön. Azonban ez olyan forgalmi többletterhelést jelentene a már bemutatott belvárosi csomópontokra, amely forgalomtechnikailag és a szűk keresztmetszetek miatt is kezelhetetlenné tenné a kialakult helyzetet.

A Plébánia köz fontos szerepet tölt be a forgalom belváros felé történő áramlásában, elsősorban a József A. utca – Hunyadi utca – Grősz utca tehermentesítésében, az egyenletes forgalom elosztásában. Jelenleg ennek a funkcionális kapcsolatnak a megszűntetése közlekedésszakmai szempontból nem lehetséges.

A képviselők asztalán lévő anyag szerint fontos hangsúlyozni, hogy a részletesen bemutatott átalakításokat és módosításokat egymásra kifejtett hatásai miatt egy időben célszerű megvalósítani és hatályba léptetni – írják az előterjesztésben, hozzátéve:

Tekintettel arra, hogy a csomópontok átalakítása további előkészítéseket, egyeztetéseket és szükség esetén engedélyezéseket igényel, ezért azok végrehajtására kellő időt szükséges biztosítani.

EMELLETT AZ SEM MELLÉKES, HOGY A CSOMÓPONTI BEAVATKOZÁSOKAT CÉLSZERŰ A FORGALOMMAL LEGKEVÉSBÉ TERHELT NYÁRI ISKOLASZÜNET, TOVÁBBÁ A NYÁRI SZABADSÁGOLÁSI IDŐSZAKBAN ELVÉGEZNI.

Emiatt ezek legkorábbi megvalósítása és hatályba léptetése legkorábban 2025. szeptember 1. nappal lehetséges.

Íme a végleges döntés

A Képviselő-testület végül 10 pontba szedve a következők szerint döntött:

1.Egyetért azzal, hogy a Petőfi Sándor utca (Kossuth u. – Kígyó utca közötti szakasza) közlekedési rendje a Kígyó utca irányából egyirányú forgalmi rend kialakításával az előterjesztésben bemutatott módon és tartalommal módosításra kerüljön. ( A jobb megértés érdekében talán ide kívánkozik, hogy a forgalom a volt Guriga kocsmától, illetve Ifjúsági Háztól lesz egyirányú a Rendőrkapitányság épülete - Nagyasszonyunk Katolikus Intézmény irányába.)

2. Egyetért azzal, hogy a Grősz József utca – Hunyadi János utca csomópontjában a közlekedési rend módosítása, azaz a Grősz J. utca – Hunyadi J. utca főútvonallá (védett útvonal) történő kijelölése megvalósuljon.

3. Egyetért azzal, hogy a Grősz József utca – Hunyadi János utca csomópontjában, amennyiben az érvényben lévő Magyar Útügyi Műszaki előírások lehetővé teszik, akkor a kanyarodó ívek burkolatszélesítésével ívkorrekció valósuljon meg, kizárólag Kalocsa Város Önkormányzatának tulajdonában és kezelésében lévő ingatlanok igénybe vétele mellett.

4. Egyetért azzal, hogy a Hunyadi utca – Ady utca – József A. utca csomópontjában, amennyiben az érvényben lévő Magyar Útügyi Műszaki előírások lehetővé teszik, akkor a kanyarodó ívek burkolatszélesítésével ívkorrekció valósuljon meg, kizárólag Kalocsa Város Önkormányzatának tulajdonában és kezelésében lévő ingatlanok igénybe vétele mellett.

5. Tudomásul veszi, hogy a csomóponti beavatkozások eredményeként gyalogátkelőhelyek áthelyezése válhat szükségessé gyalogos útkapcsolatok és közvilágítás kiépítése mellett.

6. Egyetért azzal, hogy a Sörház köz közlekedési rendje módosításra kerüljön, valamint a Bozsó Ferenc utca gépjármű forgalom számára történő újra nyitása a Szent István király út irányába megtörténjen, kizárólag abban az esetben, ha a Szentháromság tér fizikai érintettsége okán ehhez a Kalocsa – Kecskeméti Főegyházmegye, mint vagyonkezelő írásbeli hozzájárulását adja.

7. Egyetért azzal, hogy az 1-6. pontban részletezett módosítások egyeztetése, engedélyeztetése a Kalocsa – Kecskeméti Főegyházmegyével, a Kalocsai Rendőrkapitánysággal és szükség esetén az illetékes hatóságokkal lefolytatásra kerüljön, majd mindegyik fél egyetértése, jóváhagyása esetén a fizikai megvalósítás megtörténjen.

8. Egyetért azzal, hogy a szükséges előkészítések, egyeztetések lefolytatását, engedélyek megszerzését követően lehetőség szerint az 1-6. pontban szereplő közlekedésforgalmi beavatkozások 2025. szeptember 1-ig megvalósuljanak és hatályba lépjenek.

9. Egyetért azzal, hogy az 1-6. pontban szereplő feladatok végrehajtásához szükséges pénzügyi fedezetet a 2025. évi költségvetési rendelet Közutak, hidak üzemeltetése, fenntartás elnevezésű költségvetési előirányzat terhére biztosítja.

10. Megbízza a polgármestert az 1-9. pontban meghatározottak lebonyolításával, a szükséges kötelezettségek vállalásával.

Képviselői hozzászólások

Bolvári Ferdinánd képviselő, bizottsági elnök kérdésére Kákonyi István képviselő, egyházügyi tanácsnok elmondta: Az Érsekséggel és érsek úrral folytatott tárgyalások konstruktívak és jó irányba haladnak.

Simon Zoltán képviselő kérdésére dr. Bagó Zoltán kifejtette, hogy a most kimunkált javaslatot tanulmány és forgalomszámlálás előzte meg, a forgalomszámlálási adatokból jött az a következtetés, ami az előterjesztés 9 pontjában öltött testet. Miután átfogó megoldásra jelenleg nincs lehetőség, kis lépésekkel, megfontoltan kell előre haladni.

Király Róbert képviselő kifejezetten üdvözölte, hogy 3,5 év után végre koncepcionálisan történik valami, az új városvezetés bátrabban és célirányosabban áll a probléma kezeléséhez. 

Dr. Bagó Zoltán egyebek mellett leszögezte, hogy további, sokadik drága tanulmányokra nincs szükség, a forgalomszámlálási adatok, az ezekre alapított szakmai megállapítások és következtetések elégségesek az előterjesztéssel érintett kérdéskör kezelésére.

Bolvári Ferdinánd megköszönte a változtatási javaslatokat, belvárosi képviselőként pedig azt kérte, hogy az érsekséggel folytatott tárgyalásokba vonják be, ugyanis a híreszteléssekkel ellentétben ő az érsekséggel és személy szerint érsek úrral is jó kapcsolatokat ápol. Dr. Bagó Zoltán erre úgy reagált, amennyiben ennek szükségét látja, erre esetleg sor kerülhet, de a tárgyalások a jelen stádiumban kifejezetten közte és dr. Bábel Balázs érsek között zajlanak.

Dr. Bagó Zoltán az elkerülő útról szólva elmondta, hogy aszakminisztérium közigazgatási államtitkárával tárgyalt és ezek a tárgyalások már a közeljövőben folytatódnak.

Az előterjesztésről szóló szavazás a belvárosi utak esetében ritka kivételt hozott: a képviselő-testület tagjai a 10 pontba szedett határozati javaslatot egyhangúan elfogadták.

 

Képgaléria megtekintése (6 db kép)

hirdetés
hirdetés