János! Honnan ez a nagy gyűjtő és restaurátori szenvedély?
Még kisgyermek voltam, amikor elsősorban játékrepülőgépekkel játszottam, azokat reptettem. Nagyszüleim Kiskőrös melletti tanyája közelében ért az a meghatározó élmény, hogy egy itt is bemutatott Kamov Ka-26-os mezőgazdasági permetező helikoptert le és felszállás közben csodálhattam meg. Nem is mozdultam onnan, míg a pilótának nem járt le a munkaideje. Mindig is sokkal inkább a repülőgépek, mint maga a repülés érdekelt. Így érkeztem el oda, hogy a folyamatosan gyarapított, közel 1200 darab repülőgép makett mellé megvásároltam az első eredeti MiG – 15-ös vadászgépet 1/1 méretben. Még 2020-ban történt, hogy Vácon átutazóban, az egyik virágkertészetben megakadt rajta a szemem. Nagyon le volt pusztulva, de egymás markába csaptunk a kertésszel, aki maga is örült, hogy hozzájárulhat a megmentéséhez. A gép restaurálása Kecelen, Palásti Attila kamionjavítójában valósult meg. Attila rengeteget segít,azóta is ez a megvásárolt gépek restauráló műhelye. Az első, majd a következő gépek autentikus helyreállítása nem kis feladat elé állított és állít bennünket, de az első mellett már csak azért is erősen elkötelezettek voltunk, mert a MiG-15 volt az első rendszeresített, sugárhajtású vadászgép Magyarországon.
A MiG-15 mellett álló MiG – 21-re hogyan tett szert?
Ahogy a technikai fejlődés, úgy a gyűjtőszenvedély sem áll le. Nyugállományú tábornok barátom segítségével vettem fel a kapcsolatot azzal az üzletemberrel, aki a leselejtezett és hatástalanított harci gépeket vásárolta meg a honvédségtől. Ezt is rettentő sok munkával hoztuk rendbe, szó szerint újjávarázsoltuk, de amire talán sokan nem gondolnak, egy repülőgépnek a festése anyagában és az alkalmazott technológiában is különleges. Ebben Kovács Miklós van nagy segítségünkre, aki kiválóan ért ehhez. A gépek gyári színeinek még az árnyalatai és az azonosító jelzései is mindenben megfelelnek az eredetinek. Ezekről az egykor rettegett harci gépmadarakról a volt repülőtisztek mondják: valamennyi gépünk olyannyira eredeti és élethű, mint amikor a szovjet gyárakból a magyar katonai légi bázisokra megérkeztek. Ebben nagy segítségünkre van a 3D nyomtatás, az elhasználódott alkatrészek pótlása ilyen időtávlatokban alapvetően csak így lehetséges.
Milyen gépekből áll a kiskőrösi flotta, milyen célok vezérlik a közeljövőben?
A gyűjtemény jelenleg egy darab egykoron szolnoki MiG-15 bisz-ből, egy Pápán repült MiG-21 bisz-ből, egy Szu-22M3-ból, egy ZLIN-104 WILGA, valamint kettő darab (MI-24D és KA-26) helikopterből áll. Most készül egy modern, Airbus A-320-as repülőgép teljes szimulátort, kettő darab MiG-29 fülkeszimulátort befogadó könnyűszerkezetes épület. A gyűjtemény a meghirdetett napokon, így legközelebb ingyenesen 2025. április 26-án, szombaton lesz látogatható.
Egyesületünk célja nem kevesebb, minthogy a múlt repülőtechnikáin keresztül bemutassuk a magyar katonai repülés történetét, ezzel hozva közelebb a jövő katonai és civil pilótáit, a jövő repülőműszaki szakembereit a repüléshez, a repülőgépekhez. Változatlanul nagy erőfeszítéseket teszünk azért, hogy a technika mindenkori csúcsát képviselő repülőeszközöket és az üzemeltetésükhöz nélkülözhetetlen kiszolgáló eszközöket bemutassuk a szakmának és az érdeklődő nagyközönségnek. Elhivatottságban nincs hiány, hiszen egyesületünk tagjai a repülőgépek, a repülés szerelmesei, nyugállományú katonák, volt repülőgépvezetők és az ügy iránt elkötelezett civilek.