
Vezérigazgató úr! Előzetesen mekkora területre szerződtek a termelőkkel, hol tart most a munka?
Nyers fűszerpaprikára nyolc nagyobb mezőgazdasági vállalkozással és 22 családi gazdálkodóval, kistermelővel szerződtünk az elmúlt évben. A szerződéssel lefedett terület 310 hektárt tesz ki. Csupán érzékeltetésként, zárójelben mondom, hogy az ezredfordulón még 3000 hektár volt a paprika vetésterülete Magyarországon. A leszerződött területekről beszállított paprika feldolgozását, az egyéb munkafolyamatokat végezzük ezekben a napokban, hetekben, de még a következő hónapban is. Folyamatos a beszállítás, és még vagy 10 napig biztosan eltart, ugyanis a gépi szedést most kezdődött a földeken. Jelenleg 1000 tonna, azaz 100 vagon paprika van bent a telephelyen. Valamikor a 70-es években a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. jogelődje még akár 50 ezer tonna nyerspaprikát is felvásárolt egy évben, tehát döbbenetes a különbség. Mindez a foglalkoztatottak számában is megmutatkozik, akkoriban ezernél több munkavállalója volt a cégnek, most ez a szám összesen 116 fő. Úgy gondolom, országosan mintegy 3000 tonna lesz a feldolgozott fűszerpaprika mennyisége. Rajtunk kívül még egy jelentős felvásárló van Magyarországon, ez a cég paprikakrémeket gyárt, ahhoz szerzi be a nyersanyagot. Fontos tudnivaló, amikor engem paprikáról kérdeznek, én mindig az igazi hungarikumról, a kalocsai és a szegedi fűszerpaprikáról beszélek.
Az Ön családi érdekeltségébe tartozik a Szegedi Fűszerpaprika Zrt. is, a szegedi cég honnan szerzi be a nyers fűszerpaprikát?
Mióta megvásároltuk a Szegedi Fűszerpaprika Zrt-t, ami 20 éve volt, a szegedi céget a kalocsai tájkörzethez tartozó sükösdi Házi Piros Paprika Kft. látja el nyersanyaggal, illetve Szerbiából és Spanyolországból importált paprikával dolgozik, de ez utóbbi egyre kevesebb. Talán sokak számára hihetetlen, de az Európai Unión belül rajtunk, magyarokon kívül sehol nem termesztenek fűszerpaprikát. Kivétel Spanyolország egy füstös változattal, ami nagy kincsük, és azt 14-15 euró körüli áron értékesítik. Szerbiában, a Vajdaságban van még fűszerpaprika termesztés, de Szerbia nem EU-tag. Az elmúlt évben 670 tonna nyerspaprikát vásároltunk Szerbiából, aminek egy része sajnos máig eladatlan, így az idén onnan nem importálunk.
A most megtermett mennyiség elég a hazai fogyasztók kiszolgálására?
Az ismertetett számok a szakemberek számára arról beszélnek, hogy a hazai fogyasztók kiszolgálására ez a mennyiség nem elég, viszont jelentős a beáramló import. Ha a magyar fűszerpaprika fővárosában, Kalocsán elmegyünk a kisebb-nagyobb élelmiszerüzletekbe, megtaláljuk a kínai import paprikát, szabályos eredet megjelöléssel és viszonylag olcsón. Az országba zúdul be az import paprika, ami szinte kizárólag kínai. Ez rendkívüli helyzetet eredményez. Ha ez így megy, a magyar paprikának nem sok éve van ahhoz, hogy a hazai piacon érvényesüljön, megmaradjon. Ki kell mondani, az ár érzékeny magyar vásárló sajnos az olcsóbb paprikáért nyúl az üzletekben. A telephelyünkkel szomszédos mintaboltunkban az idei őrült paprikát kilogrammonként - attól függően, hogy milyen minőségű–úgy 5000- 6000 Forintért lehet megvásárolni. Amelyik csomagolásra rá van írva, hogy eredetvédett kalocsai, az biztosan az. Aki jó minőségi paprikával szeretne főzni, annak ezt ajánlom!
Mint mondta, a nyerspaprika minősége idén kiváló, de hogyan alakultak a felvásárlási árak?
A nyers fűszerpaprika felvásárlási ára 300 forint kilogrammonként, plusz kompenzáció, amit mint felvásárlónak persze nem nekem kell értékelni. Arra az érdekes összefüggésre azonban felhívom a figyelmet, hogy a szőlő és a paprika felvásárlási ára nagyon sokáig nagyjából együtt mozgott. Mindeközben a paprikáé soha, egyetlen évben nem csökkent, mindig emelkedett. Manapság azt tapasztaljuk, hogy a borszőlő kilóját akár 120 forintért is veszik, tehát ez az ágazat a felvásárlási árakat tekintve nem tudta a korábbi jobb pozícióját megőrizni. Nálunk, a paprika szakmában a „kínai hatás” érvényesül. Kínában feleannyiért állítják elő a paprikát, mint nálunk. Tovább rontja a helyezet, hogy míg az előző években a környező országok közül nyolcba szállítottunk kalocsai paprikát, mára ebből hat ország - a már említett „kínai hatás” eredményeként - mint piac szinte teljesen kiesett. Ez a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt-nek 500 millió forintos árbevétel csökkenést jelent csak a 2025. évben. Erről a kínai paprikáról - bár komoly konkurencia - a tárgyilagosság jegyében azért el kell mondani, hogy javul a minősége, már nem annyira rossz, mint például 10 évvel ezelőtt.
Hogyan lehet, egyáltalán lehet ezt a félmilliárdos bevételkiesést kompenzálni?
Keressük az utakat, mivel, hogyan lehetne ezt a bevételkiesést pótolni. A napokban indultunk el egy olyan projekttel, hogy friss káposztából, friss uborkából, friss kápia paprikából készítünk egy a jelenlegieknél édesebb savanyúságot. Ez a termékünk most kerül piacra, ettől várunk jelentősebb bevétel növekedést. Talán nem vagyok túl optimista, ha azt remélem, ezzel a kitűnő savanyúsággal 200-300 millió forint árbevételt sikerül majd elérnünk a kiseső majd 500 millióval szemben.