A Kalocsát Pakssal összekötő kétszer egysávos, 946 méter hosszúságú új 20. Duna-híd egy összetett, átgondolt, hosszú távra szóló országfejlesztési, országépítési terv része – erről Orbán Viktor miniszterelnök beszélt a Tomori Pál híd egy évvel ezelőtti avatásán Kalocsán.
Bravúros mérnöki teljesítmény
Elegáns látványt nyújt a közlekedőknek a híd acélszerkezete, amit most nívódíjjal ismerték el. Átadták a 2025-ös Év acélszerkezete nívódíjat, amit egyhangú szavazással a Paksot Kalocsával összekötő Tomori Pál híd kapott. A híd hosszát és szerkezetét tekintve is különleges mérnöki teljesítmény, ezt ismerte el az Acélszerkezeti Szövetség a tervező CÉH Zrt. és a kivitelező Duna Aszfalt felé.
A Tomori Pál híd különlegessége
– Idén az elnökség egyhangú szavazással döntött az Év acélszerkezete nívódíjról. A Tomori Pál híd mind struktúrájában, mind a kivitelezés tekintetében csúcsteljesítmény, ráadásul ilyen, 440 méteres mederhíd méretben – a híd folyó feletti szakasza – ezzel az Extradosed-nak nevezett technikával még soha nem épült híd Magyarországon, de világszerte is csak most kezd ez a megoldás terjedni ‒ ismertette az elismerés körülményeit Aszmann Ferenc, a díjat alapító Magyar Acélszerkezeti Szövetség (MAGÉSZ) elnöke.
Az Extradosed technika lényege, hogy a kábelek a híd teljes hosszában végigfutnak, egyszerre függesztve és feszítve a szerkezetet. Ennek jelentős előnyei vannak mind a hagyományos ferdekábeles, mind a gerendahidakkal szemben. A Tomori Pál híd tervezését a CÉH Zrt. részéről dr. Kisbán Sándor és Pusztai Pál vezette, de a teljes szerkezet mintegy 20 hídtervező mérnök hatévi munkájával jöhetett létre.
Forrás: baon.hu